Acasă Politic Bruxelles: Consumatori din UE: soluţionarea cu uşurinţă a litigiilor transfrontaliere minore

Bruxelles: Consumatori din UE: soluţionarea cu uşurinţă a litigiilor transfrontaliere minore

DISTRIBUIȚI

113369 – 21092012 – Căutarea asiduă transfrontalieră a unor oportunităţi de cumpărare avantajoasă reprezintă o modalitate pentru consumatori de a obţine „cea mai bună ofertă” la nivelul pieţei interne a UE.

Posibilitatea de a cumpăra online face ca aceste oportunităţi să fie tot mai accesibile. Uneori însă, cumpărarea poate deveni problematică: ar putea exista o problemă cu produsele sau cu livrarea. Pentru a evita proceduri juridice dificile, costisitoare şi consumatoare de timp, Uniunea Europeană facilitează accesul consumatorilor din Europa la justiţie, astfel încât aceştia să-­şi exercite efectiv drepturile.

Procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă reprezintă una dintre soluţiile disponibile pentru a soluţiona litigii transfrontaliere în cazurile care implică sume de 2.000 euro sau mai mici. Cu toate acestea, un nou raport al Reţelei Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net), care a fost dat publicităţii vineri, arată că această procedură uşor de utilizat, disponibilă începând cu 1 ianuarie 2009, este puţin utilizată. Aceasta se datorează în principal faptului că judecătorii nu sunt la curent cu procedura – ceea ce Comisia intenţionează să rezolve cu promptitudine.

Vicepreşedintele Comisiei, Viviane Reding, comisarul UE pentru justiţie, a afirmat: „Consumatorii europeni ar trebui să se simtă în siguranţă atunci când cumpără bunuri şi servicii pe piaţa unică fără a se confrunta cu riscuri suplimentare.În cazul în care apar probleme, ei ar trebui să aibă posibilitatea să le rezolve în instanţele Uniunii Europene cu rapiditate şi uşurinţă. Procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă îi ajută pe consumatori să îşi recupereze banii din străinătate. Dar mai rămân încă multe de făcut pentru a face ca procedura să fie operantă pentru consumatori. Statele membre ar trebui să se asigure că sistemului lor judiciar este la curent cu procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă, astfel încât să poată ajuta oamenii să-şi rezolve cu succes reclamaţiile.”

Comisarul pentru sănătate şi consumatori, John Dalli, a declarat: „Consumatorii care doresc să profite de oportunităţile oferite de piaţa unică trebuie să se poată baza pe o varietate de căi de atac efective şi eficiente.Sunt dezamăgit să constat că există un nivel atât de mic de asistenţă pentru consumatorii care au încercat să utilizeze procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă. În prezent, orice sumă mică contează, iar lipsa unei compensaţii corespunzătoare afectează buzunarul consumatorilor, le afectează încrederea şi încetineşte creşterea economică europeană.”

Comisia Europeană va colabora cu statele membre pentru a asigura utilizarea efectivă a procedurii europene cu privire la cererile cu valoare redusă şi va desfăşura acţiuni pentru a o face cunoscută pe scară largă. Mai mulţi consumatori ar trebui să ştie de existenţa procedurii şi să o utilizeze. Concret, Comisia: va colabora cu autorităţile judiciare pentru a promova cunoaşterea procedurii; va emite un ghid care să ofere sfaturi practice consumatorilor şi practicienilor în domeniul dreptului, în 2012; va ridica nivelul de conştientizare cu privire la formularele standard existente şi va publica informaţiile online, în 22 de limbi oficiale ale UE, în portalul european e­justiţie, pentru a face ca înregistrarea unei reclamaţii să fie mai uşoară şi pentru a vedea modul în care funcţionează procedura; va colabora cu ECC pentru a promova în mod activ procedura în rândul consumatorilor şi al judecătorilor; va încuraja ECC să acorde asistenţă concretă consumatorilor pentru a utiliza procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă în cazuri individuale; va prezenta un raport de evaluare privind funcţionarea procedurii (incluzând cheltuielile de judecată, rapiditatea şi uşurinţa utilizării procedurii) şi, dacă este necesar, va revizui procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă pentru a-i asigura o funcţionare mai eficientă pentru consumatori prin, de exemplu, creşterea pragului de 2 000 euro pentru a include reclamaţii cu valoare mai mare sau prin simplificarea şi mai mult a formularelor standard utilizate pentru a reclama o problemă. – www.promptmedia.ro

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.