Acasă Politic Bucuresti: Parteneriat pentru respectarea drepturilor copilului

Bucuresti: Parteneriat pentru respectarea drepturilor copilului

DISTRIBUIȚI

116542 – 31012013 – Cazurile de încălcare a drepturilor copilului şi gravitatea situaţiilor cu care ne confruntăm cresc de la an la an. Numai în primele trei săptămâni ale acestui an şapte copii şi-au pierdut viaţa, în propriile case, din cauza unor incendii izbucnite în lipsa părinţilor. Acestea sunt doar cazuri

extreme, însă zeci de copii sunt abuzaţi sau neglijaţi în fiecare zi, în familie, în instituţii de învăţământ, în instituţii rezidenţiale. Pentru intervenţie, dar şi prevenirea unor astfel de cazuri, Asociaţia Telefonul Copilului şi Instituţia Avocatul Poporului au decis să încheie un acord de parteneriat.

Acordul de Parteneriat semnat joi vizează colaborarea dintre cele două părţi în vederea respectării drepturilor copiilor, precum şi a informării şi consilierii copiilor şi părinţilor cu privire la acestea.

“Instituţia Avocatul Poporului acordă o importanţă deosebită respectării drepturilor tuturor cetăţenilor României, dar cu precădere respectării drepturilor celor mai vulnerabili dintre noi – copiii. Ȋn acest sens am apreciat iniţiativa Asociaţiei Telefonul Copilului de a ne uni eforturile într-un scop comun, acela al protecţiei drepturilor copilului, împotriva violenţei, cruzimii, exploatării, coruperii, neglijării şi a oricăror alte rele tratamente. Acordul de parteneriat semnat astăzi de Instituţia Avocatul Poporului şi Asociaţia Telefonul Copilului ne va aduce mai aproape de cazurile de încălcare a drepturilor copilului, datorită existenţei liniei telefonice gratuite 116.111 gestionată de organizaţie şi astfel vom putea să luăm atitudine conform atribuţiilor Instituţiei”, a declarat Ionel Oprea, secretar de stat, adjunct al Avocatului Poporului pentru domeniul drepturile copilului, ale familiei, tinerilor, pensionarilor, persoanelor cu handicap.

„Facem astăzi un nou pas înainte pentru cei în slujba cărora ne aflăm de mai bine de 11 ani – copiii. Avem încrederea lor şi acest lucru este reconfirmat zi de zi de dramele pe care copiii aleg să ni le împărtăşească la celălalt capăt al firului 116 111. Abuzurile asupra copilului, însă, nu pot fi oprite decât printr-un efort cumulat şi susţinut din partea tuturor actorilor implicaţi, de la familii la instituţiile statului. Iar acordul de parteneriat semnat astăzi între Asociaţia Telefonul Copilului şi Instituţia Avocatul Poporului aduce o nouă perspectivă asupra intervenţiei pentru cazurile în care drepturile copilului sunt încălcate în România. „, a declarat Cătălina Florea, director executiv Asociaţia Telefonul Copilului.

Conform protocolului semnat astăzi, cu acordul beneficiarilor Asociaţiei Telefonul Copilului, organizaţia va semnala Instituţiei Avocatul Poporului cazurile grave de abuz sesizate de aceştia prin intermediul numărului 116.111, cazuri care nu îşi găsesc rezolvarea la nivelul instituţiilor abilitate la nivel local, pentru a putea permite demararea de urgenţă a anchetei şi pentru a asigura protecţia şi siguranţa copiilor. Instituţia Avocatul Poporului va oferi Asociaţiei Telefonul Copilului coordonatele Birourilor Teritoriale ale Instituţiei, precum şi persoane de contact la nivelul acestora în vederea unei colaborări eficiente. De asemenea, Instituţia Avocatul Poporului va oferi Asociaţiei Telefonul Copilului informaţii cu privire la soluţionarea situaţiilor semnalate în atenţia Instituţiei.

Conform datelor furnizate de baza de date a call center-ului Asociaţiei Telefonul Copilului, prima lună a acestui an  arată cifre îngrijorătoare: 6.822 de apeluri înregistrate, respectiv 377 de cazuri care au necesitat intervenţia instituţiilor abilitate.

În ceea ce priveşte datele comparative 2011 – 2012, dacă la finalul anului 2011 vorbeam despre un număr de 17.925 de copii care au beneficiat de serviciile Asociaţiei Telefonul Copilului, la finalul anului 2012, baza de date a organizaţiei a confirmat un număr de 40.853 de copii către care activităţile noastre s-au îndreptat fie prin intermediul 116 111, fie prin intermediul întâlnirilor directe cu copiii în cadrul proiectelor implementate, aşadar o creştere de 127,91% faţă de anul 2011.

Cazurile înregistrate şi anul trecut la Telefonul Copilului 116 111 au fost tot mai tulburătoare, iar consultanţii noştri s-au aflat la celălalt capăt al firului 7 zile din 7, în intervalul orar 8.00 – 0.00.

În anul 2012, cazurile de abuz asupra copilului şi violenţa în familie sesizate la 116 111 au înregistrat un procentaj de 47,09%. Faţă de anul 2011, cazurile de abuz sexual asupra copilului şi de trafic de minori au înregistrat o creştere de 13,04%, respectiv 156 astfel de cazuri. Consilierea psihologică a înregistrat un procentaj de 19,10% cel mai adesea în situaţii în care copiii se simţeau singuri, trişti, neinţeleşi, neglijaţi, discriminaţi, respinşi şi în legătură cu probleme specifice vârstei sau chiar sentimentale. Solicitările de consiliere psihologică în ceea ce priveşte starea accentuată de depresie a copiilor ai căror părinţi sunt plecaţi în străinătate, au înregistrat însă o creştere de 24,17%, iar în unele cazuri s-a impus fie instituţionalizarea copiilor, fie plasamentul în familia extinsă; aceste din urmă soluţii au fost identificate cu precădere în situaţiile extreme în care copiii au dezvoltat comportamente deviante, care au condus la tentative de suicid şi automutilare.

Mediul cel mai frecvent raportat în ceea ce priveşte cazurile înregistrate la 116 111 este cel rural, în procentaj de 47,99%, urmat de cel urban, în procent de 41,86%, iar pentru un procentaj de 10,15% a fost solicitată confidenţialitatea. Ȋn ceea ce priveşte repartizarea pe judeţe, cele mai multe cazuri au fost înregistrate din judeţele Buzău, Constanţa, Ilfov, Iaşi, Teleorman, Bacău, Giurgiu, Dolj iar cele mai puţine au fost sesizate din judeţele Harghita, Sălaj,  Satu Mare, Alba, Mureş, Caraş-Severin, Bistriţa-Năsăud, Botoşani.

La fel de îngrijorătoare sunt şi datele comparative 2008 (anul în care 116 111 a devenit funcţional şi în România, înlocuind vechiul număr 0800 8 200 200, gestionat de Asociaţia Telefonul Copilului) – 2012. Dacă în anul 2008 Asociaţia Telefonul Copilului a înregistrat un număr de 9.868 apeluri, în anul 2012 baza de date a organizaţiei arată 138.104 apeluri înregistrate. Şi numărul beneficiarilor serviciilor oferite de Asociaţia Telefonul Copilului a înregistrat o creştere semnificativă, aşadar, în anul 2012 înregistrându-se 40.853 de beneficiari, faţă de 3.799 în anul 2008. – www.promptmedia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.