Acasă Politic Bucuresti: Ministrul Transporturilor controlează Tarom

Bucuresti: Ministrul Transporturilor controlează Tarom

DISTRIBUIȚI

123754 – 28102013 – Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat duminică seara la Digi24 că va trimite Corpul de control să investigheze activitatea și contractele de la Tarom, unde există un „grav conflict de interese”, mai rar întâlnit, și o „situație aberantă”. Ea a mai spus că Dan Pascariu,

actualul președinte al Consiliului de Administrație, poartă responsabilitatea imposibilității de a mai găsi un manager privat bine pregătit.

Consiliul de Administraţie al Tarom urmează să se reunească pentru a discuta numirea a doi noi administratori şi prelungirea mandatului actualului manager privat Christian Heinzmann, declara săptămâna trecută ministrul Transporturilor.

Ramona Mănescu a precizat că adunarea acţionarilor, programată marţea trecută, nu a avut loc din cauza neprezentării reprezentanţilor SIF Muntenia. „Eu sper ca până la urmă, reprezentantul SIF Muntenia să înțeleagă că aici nu ne jucăm cu soarta unei companii doar ca să protejăm sau să răspundem unor interese personale”, a spus Ramona Mănescu.

Marţi, Nicolae Demetriade a anunţat că a demisiont din funcţiile de administrator şi director executiv al Tarom, iar Dan Pascariu ar fi urmat să plece și el din Consiliul de Administrație (CA).

CA al TAROM a hotărât la 22 iunie să urgenteze aplicarea măsurilor din planul de management prin numirea lui Nicolae Demetriade în funcţia de administrator-director executiv, pe fondul unor conflicte între Christian Heinzmann şi administratori care au avut ca efect şi scurtarea mandatului CEO-ului, în iunie, de la patru ani la un an.

„Ne aflăm într-o situație bizară. Consiliul de Administrație, condus de dl. Pascariu, l-a validat pe dl. Heinzmann și i-au aprobat și planul de management. Era de presupus că măsurile cu care venea Heinzmann să fie analizate și aprobate”, a spus Ramona Mănescu.

Întrebată dacă aducerea în conducerea Tarom a directorului executiv Demetriade – reprezentant în România al mai multor companii aflate în concurență cu TAROM – nu reprezintă un grav conflict de interese, Ramona Mănescu a spus: „Ba da. Din punctul meu de vedere, cu siguranță. Putem vorbi de un conflict de interese. Întrebarea mea e de ce Consiliul de Administrație a intrat în mod voit într-o situație de genul acesta, de ce a creat premisele acestui conflict de interese”.

Potrivit ministrului, în momentul de față ne aflăm într-o situație „total aberantă” la Tarom. Ea a explicat că Ministerul Transporturilor este acționar majoritar la Tarom și în foarte multe companii din subordine, a pus management privat peste tot, dar nu are instrumentele prin care să poată controla, să poată superviza, să poată evalua performanțele acestui management privat. „Toate aceste contracte de management ale membrilor Consiliilor de Administrație nu au criterii de performanță măsurabile. Cum poate acționarul majoritar să tragă la răspundere un membru al CA, respectiv pe dl. Pascariu, să spunem, dacă în contractul său de mandat nu sunt criterii de performanță măsurabile?”, a arătat Ramona Mănescu.

Ministrul a declarat că a discutat deja cu Banca Mondială pentru a schimba această stare de fapt. „Aici vom interveni și aici am avut o discuție foarte serioasă cu Banca Mondială, care ne asigură asistență tehnică pe mai multe domenii, inclusiv pe acesta, al managementului privat, și am convenit cu Banca Mondială să stabilim într-un ghid criteriile de performanță pentru toți cei care sunt implicați în managementul privat și să creăm un moment din care să putem să evaluăm acești manageri privați, să le putem evalua contractele de mandat, în așa fel încât dacă noi constatăm, ca acționar majoritar, că undeva este o problemă, să nu lăsăm să treacă patru ani, după care să constatăm că a murit compania sau a falimentat”, a afirmat șefa Ministerului Transporturilor.

„Un conflict de interese ca acesta mai rar întâlnim. Pentru a avea o atitudine hotărâtă, Ministerul Transporturilor trebuie să aibă toate datele”, a arătat ministrul.

„Sigur că o să investigăm, trimitem corp de control și o să investigăm nu numai activitatea pe care dl. Demetriade – și nu numai dl. Demetriade – a desfășurat-o, ci și toate contractele care au fost derulate în ultima perioadă”, a subliniat Ramona Mănescu.

Ea a mai explicat că dacă se renunță la contractul cu Christian Heinzmann – „pentru că așa vrea CA sau dl. Pascariu” – contractul pentru un nou manager privat, potrivit legislației, se va face doar la jumătatea sumei. „Este foarte dificil să găsești un manager privat de talie internațională care să ridice Tarom la nivelul la care noi vrem să ajungă cu jumătatea sumei pe care o are dl. Heizmann. Ar însemna că dl. Pascariu își asumă în momentul de față un manager privat mai slab pregătit”, a punctat Ramona Mănescu.

Întrebată dacă a primit semnale din partea reprezentanțelor diplomatice în favoarea lui Christian Heinzmann, Ramona Mănescu a spus că semnalele „din exterior” sunt foarte clare în favoarea unui management privat. – www.promptmedia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.