Acasă Bucuresti-Ilfov Bucuresti Bucuresti: ”Matrioșka” Galei Bute începe să fie demontată

Bucuresti: ”Matrioșka” Galei Bute începe să fie demontată

DISTRIBUIȚI

131262 – 11092014 – Mai multe companii din subordinea Ministerului Economiei au sponsorizat “Gala Bute”, motiv pentru care contractele sunt atent analizate de procurori. Printre sponsorii Galei s-au numărat, desi companiile aveau importante probleme financiare, Transelectrica (50.000 de euro), Transgaz (100.000 de euro), Hidroelectrica (150.000 de euro), dar și complexurile energetice Turceni şi Rovinari (câte 25.000 de euro). 

La vremea respectivă, ministerul era condus de Ion Ariton, membru PDL, motiv pentru care acesta a și dat explicații anchetatorilor, fiind urmărit penal în dosarul Galei Bute, desfășurată la Bucureşti, în 2011, după ce inițial fusese audiat ca martor.

Potrivit Tolo.ro, cercetările au intrat în linie dreaptă și infracțiunile din instituțiile implicate  încep să iasă una din alta precum păpușile Matrioșka.

Procurorii consideră că modul atipic în care au acţionat reprezentanţii companiilor naţionale, valoarea neobişnuit de mare a contractelor raportat la bugetele de sponsorizare ale instituţiilor, demonstrează intenţia acestor persoane de a transfera sumele din patrimoniul public în cel al societăţii administrate de Rudel Obreja, pentru acoperirea cheltuielilor angajate de aceasta. Împrejurarea că banii au fost viraţi în contul Federaţiei Române de Box nu reprezintă decât crearea unei aparenţe de legalitate, neputând fi ignorate toate celelalte elemente de fapt care indică o premeditare a operaţiunii şi lipsa caracterului voluntar al sponsorizărilor, rezultând din modul de convocare a reprezentanţilor companiei, urgenţa demersului şi fixarea sumelor aferente sponsorizării de către funcţionari.

Departamentul de Luptă Antifraudă (DLAF) a sesizat DNA, în aprilie 2012, în legătură cu posibile acte de corupţie şi alte fapte penale comise în contextul organizării galei „Campion pentru România”.

În baza acestui contract de exclusivitate, firma lui Obreja, Europlus Computers SRL, a obţinut, prin negociere directă de la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT), condus la acel moment de Elena Udrea, un contract de 10.175.168 de lei, având ca obiect „Promovarea brandului turistic al României”. Valoarea a fost stabilită în baza unui studiu întocmit de The AdComp – Divizia de Publicitate SRL, la comanda Europlus Computers, valoare pe care MDRT „şi-a însuşit-o”.

Inspectorii DLAF au ajuns la concluzia că firma lui Rudel Obreja nu avea în niciun caz capacitatea tehnică şi profesională de organiza o asemena gală sau de a presta servicii de promovare a României ca destinaţie turistică şi a brandului naţional. Cu numai două luni înainte de organizarea galei, firma lui Obreja, Europlus Computers, care avea patru angajaţi – doi part-time cu patru ore pe zi şi doi part-time cu două ore pe zi – şi-a adăugat ca activităţi secundare „serviciile de reprezentare media” şi „Activităţile agenţiilor de publicitate”. Firma însă nu a angajat vreun specialist în aceste domenii, din datele ITM reieşind că până la momentul la care a primit contractul de la minister a avut aceiaşi patru angajaţi: un contabil, un subinginer electronist, un inginer electromecanic şi un consilier juridic.

În aceste condiţi, DLAF a ajuns la concluzia că MDRT a încheiat contractul cu firma lui Obreja în baza exclusivităţii pe care aceasta o primise de la Federaţia de Box condusă tot de el.

Imediat după obţinerea contractului de la MDRT, firma lui Obreja a luat un credit de la BRD, garantând cu sumele ce urmau să fie obţinute din acest contract. MDRT a plătit, la 1 februarie 2012, o primă tranşă din contract, în valoare de 8.116.800 de lei. Banii au intrat în contul de trezorerie deschis de BRD pentru a-şi primi banii din contractul dintre MDRT şi Europlus Computers. Plata s-a făcut din bugetul MDRT, însă urma să fie decontată din Fondul European de Dezvoltare Regională. Cererea de rambursare a fost depusă în 16 februarie, însă autoritatea de management a acestui proiect în România a suspendat verificarea ei, până la încheierea controlului DLAF.

„Pentru majorarea artificială a valorii cheltuielilor efectuate în legătură cu organizarea galei, în corespondenţa cu DLAF, SC Europlus Computers a invocat plăţi în valoare de 239.493,82 de lei care nu pot fi considerate ca fiind efectuate pentru organizarea reuniunii de box profesionist şi care nu au legătură cu activităţi de promovare a României. Aceste cheltuieli se referă la bilet de avion pentru Denisa Obreja, haine la comandă pentru Rudel Obreja, comisionul din vânzarea biletelor de intrare la gală, servicii de cazare şi masă achiziţionate înainte de încheierea contractului cu MDRT pentru un grup de persoane care nu sunt angajaţii Europlus Computers SRL, dineu după gala de box din 9 iulie sau servicii de consultanţă prestate în perioada iulie 2011 – ianuarie 2012”, arătau inspectorii DLAF în documentul de control transmis DNA şi obţinut de Mediafax.

Valoarea totală a contractului dintre MDRT şi Europlus Computers a fost de 1,93 milioane de euro fără TVA.

La 1 noiembrie 2011, MDRT anunţa că firma lui Rudel Obreja va încasa suma de 1,53 milioane euro, fără TVA, cu aproape 400.000 euro mai puţin decât valoarea din contract, întrucât nu şi-a îndeplinit unele obligaţii.

Ministerul Turismului arăta, în aprilie 2012, că sesizările DLAF către DNA se referă strict la activitatea societăţii comerciale care a organizat Gala Bute, nu la activitatea ministerului.

Conform ministerului, procedura de achiziţie publică pentru desemnarea prestatorului de servicii de publicitate pentru acest eveniment a fost stabilită în conformitate cu procedurile legale în vigoare, aşa cum sunt ele prevăzute de OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.

De asemenea, MDRT preciza că, în urma analizării respectării prevederilor contractului de prestări servicii de publicitate dintre minister şi societatea comercială care a organizat gala de box, a constatat că nu toate activităţile stabilite în contract au fost îndeplinite şi, prin urmare, aşa cum prevede contractul, a achitat doar o parte din suma iniţial stabilită. Astfel, MDRT a decis să achite doar 1,54 de milioane de euro (fără TVA), în timp ce suma stabilită iniţial în contract a fost de 1,93 de milioane de euro (fără TVA). – PROMPT MEDIA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.