Acasă Bucuresti-Ilfov Bucuresti București: PNL zice că şi-a însuşit propunerile societăţii civile de amendare a...

București: PNL zice că şi-a însuşit propunerile societăţii civile de amendare a Legii prevenţiei în sănătate

DISTRIBUIȚI

Eugen Nicolăescu142862 – 04032016 – Principiile proiectului de Lege privind prevenţia în sănătate pleacă de la problemele reale ale sistemului medical actual. În acest moment, în urma dezbaterilor organizate la nivel local, dar şi la nivel naţional, precum şi în urma consultărilor cu societatea civilă, considerăm că avem forma cea mai adecvată a acestui proiect pentru asigurarea prevenţiei în sănătatea României, este de părere Eugen Nicolăescu, liderul deputaților liberali.

Reamintim aici implicarea asociaţiilor de pacienţi, a asociaţiilor de medici de familie, a organizaţiilor neguvernamentale al căror scop este activitatea de educare şi prevenţie, a medicilor specialişti (cardiologie, pneumologie, oncologie, alergologie, dermatologie, stomatologie), a asociaţiilor care militează pentru mişcare şi sport şi beneficiile acestora, a organizaţiilor de mediu (un factor direct implicat şi determinant al sănătăţii unei populaţii). Implicarea activă şi continuă a tuturor celor mai sus menţionaţi a dus în acest moment la găsirea celei mai bune variante a acestei iniţiative legislative.

”Există o cvasiunanimitate în adoptarea Legii prevenţiei ca fiind necesară, oportună, un program care să continue mulţi ani. Au fost revizuite o serie de prevederi, o serie de aspecte, pe care le-am concretizat mai bine, altele care nu erau foarte bine întocmite le-am reluat. Am revizuit modul în care se va desfăşura această activitate. Am înţeles din dezbaterile publice că trebuie să ridicăm nivelul responsabilităţii pentru prevenţia în sănătate şi considerăm că nivelul optim în acest sens este reprezentat de  Guvernul României. În consecinţă, Guvernul va fi cel care va da prin Hotărâre de Guvern cadrul organizatoric şi logistic necesar pentru realizarea în bune condiţii a prevederilor din Legea prevenţiei în sănătate. Credem că Guvernul României trebuie să aibă un instrument serios prin care să opereze un asemenea program şi el va stabili coordonatorul acestui mare program naţional, probabil prin Ministerul Sănătăţii. O a doua concluzie la care am ajuns este că populaţia României nu este pregătită să suporte sancţiuni pentru faptul că înţelege mai bine sau mai puţin bine ceea ce înseamnă prevenţia în sănătate. Noi am considerat că în această etapă este mai bine să conştientizăm, să educăm populaţia, să ştie care sunt beneficiile şi care sunt consecinţele faptului că nu respectă de fiecare dată prescripţiile medicale. Mai departe fiecare cetăţean, în cunoştinţă de cauză, pentru că la asta ne referim, va opta pentru ce e mai bine pentru viaţa lui. Am considerat această formulă care a reieşit din dezbateri, mai mult decât transparent, că este absolut obligatorie să o cuprindem în revizuirea textului de lege. Pe parcursul dezbaterilor publice am constatat că avem prevederi legislative care nu sunt foarte bine duse până la capăt. Considerăm că în fiecare an Guvernul trebuie să vină cu Subprogramul de prevenţie înainte de adoptarea Legii bugetului. Am fixat o dată limită de prezentare a acestui raport, până în 30 septembrie al fiecărui an. O altă prevedere este ca în fiecare an Guvernul să vină cu un Raport asupra activităţii din anul precedent. Acest raport trebuie depus în fiecare an, până la 31 martie. Guvernul prezintă un raport asupra modului în care şi-a îndeplinit prevederile din subprogramul din anul precedent. O noutate mai importantă o veţi găsi la modalitatea de finanţare. Un asemenea program, de o asemenea amploare, de o asemenea importanţă, trebuie să aibă credibilitate şi din punct de vedere financiar, trebuie să fie predictibil şi mai ales trebuie să fie sustenabil. Avem obligaţia să ne angajăm în măsura posibilităţilor pe care bugetul României le poate pune la dispoziţia unui asemenea program. Programul începe la 1 ianuarie 2017, cu o finanţare de 0,25% din PIB şi creşte în fiecare an cu 0,05% puncte procentuale, urmând să ajungem în 2022 la 0,5% din PIB. O asemenea abordare arată că suntem serioşi şi, mai ales, responsabili şi că vrem cu adevărat ca acest lucru să se realizeze şi să nu introducem în proiectul de lege cifre care pot fi himere la un moment dat. Obiectivele pe care le avem sunt de a crea un cadru legislativ prin care statul să îşi asume finanţarea activităţii de prevenţie în sănătate. În urma dezbaterilor, am clarificat că banii alocaţi de către stat din buget pentru activităţi de prevenţie sunt suplimentari banilor existenţi în acest moment. Nu se iau fonduri din activitatea curentă a Ministerului Sănătaţii, ci dorim ca statul să aloce fonduri suplimentare. O altă modificare, care este în sprijinul realizării efective a ceea ce ne propunem prin acest proiect de lege, şi anume am eliminat din textul de lege ministerele şi autorităţile care erau trecute ca fiind responsabile şi am pus domenii de activitate, le-am enumerat pe principalele, tocmai pentru ca pe măsură ce se va aplica acest program să existe posibilitatea ca Guvernul să identifice şi alte domenii care pot contribui la o mai bună realizare a textului de lege. Credem că e dovadă de flexibilitate şi dorinţă de a perfecţiona în decursul anilor acest program. Ministerul Sănătăţii este responsabil atunci când vorbim despre prevenţia în sănătate, dar şi atunci când vorbim de prevenţia primară. Ne referim aici la măsurile necesare pentru a avea o calitate a aerului corespunzătoare, o calitate a apei corespunzătoare,  alimente de bună calitate, dar şi măsuri în domeniul sport şi tineret, cât şi pentru dezvoltare regională şi administraţie locală. Forma actuală, cu aceste concluzii, observaţii şi modificări, am cuprins-o într-un tabel pe care astăzi îl înaintăm tuturor liderilor grupurilor parlamentare din Camera Deputaţilor şi Senat, cu rugămintea ca, până la 12 martie, să ne comunice dacă au observaţii, dacă au comentarii. Pe 14 martie ne dorim să avem forma finală cu observaţiile, eventualele propuneri ale liderilor politici din partidele parlamentare, asta pentru că ne dorim ca un asemenea proiect de lege să aibă o largă susţinere politică. Un asemenea proiect de lege trebuie să reprezinte, până la urmă, interesele şi voinţa a cât mai multor cetăţeni din România”, susține fostul ministru al Sănătății. – PROMPT MEDIA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.